zaterdag 5 februari 2011

klosjes

Het is al weer een tijdje geleden. ..........
Toen begon ik ook aan klosjes.
Ik zag ze overal, op allerlei weblogs en ik vond ze toch zo mooi.
Bij Tineke vond ik een link om het patroon te downloaden, dan heb je een begin.
Van te voren had ik bedacht, de klosjes te maken van restanten stof, overgebleven van kleding.
Ik maak bijna al mijn kleding zelf. Dan heb je altijd wat over en gelukkig bewaar ik dat.
Afgelopen zomers maakte ik alleen kleding in wit en creme-achtige stoffen.
Na een Sonja periode was veel daarvan te groot, maar ook dat heb ik gelukkig bewaard.
Die kleding en de resten ervan gebruik ik voor mijn klosjesquilt.
Omdat er weinig kleurverschil in de stoffen zit, voeg ik eigengeverfde pasteltinten toe.
Eerst maakte ik een proefje.
                Dat ging in de wasmachine en droogtrommel en ik vond het resultaat erg mooi.
Het is zo leuk werken 's avonds in de luie stoel, al die kleine lapjes aan elkaar zetten.
Ik doe alles met de hand en ik moet zeggen het schiet best lekker op!!
Het knippen, dat is minder leuk, maar ik doe er 10 en die zet ik dan aan elkaar.
Ik bedacht eerst om alle vierkantjes af te maken.
Wanneer ik er daarvan 220 had, dan pas zou ik alles aan elkaar naaien.
Ik maak een quilt van 10 klosjes breed en 22 rijen lang.
Maar, niets veranderlijker dan de mens, ik ga het anders doen.
Zij vertelde tijdens haar show en tell, dat ze altijd meteen een blokje aan een ander blokje zet.
Gaat altijd goed vertelde ze. Waar ik bang voor was: dat veel van dezelfde kleur bij elkaar komt en zo een "vlek" op je quilt wordt.
Dat aan elkaar zetten ga ik nu toch doen. Ik zag bij Emmy, dat zij ook meteen een blokje aan de andere blokjes vastzet.
Wel, met voorbeelden van deze twee kanjers op quiltgebied, durf ik dit ook wel aan.

Zien jullie iets aan mijn klosjes wat anders is dan bij bijna iedereen?????    
Ik geef het middenstukje een andere kleur.
Een klosje waar garen op zit, daarvan heeft toch het middenstuk ook een andere kleur?
Is wel meer zoekwerk bij het knippen, maar ik ga daar mee door.
Ik heb er nu 50  af. Dat wil zeggen 50 blokjes, nog niet aan elkaar gezet.
Daar komt vanaf vandaag verandering in, want ook hier geldt voortaan:
 Zaterdag, klosjesdag!!!! 

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Gelukkig woon ik heel dicht bij je en heb ik het tussen resultaat vandaag weer mogen zien het word weer een echte Willy, een vastgestelde techniek maar weer een eigen ontwerp en uitwerking van mijn vrienden, geniet er allen van
bebe

Emmy zei

kijk nou toch ook al 50 heel erg mooi hoor we gaan er voor of niet dan
en de poppen die mag je nu echt zien hoor
groetjes Emmy

Hennie zei

Mooi je hebt er al 50 klaar, een goed begin is het halve werk, succes met in elkaar zetten van je lap ! ! !
Fijne zondag Hennie.